Każda szkoda pozostawia skazę na historii pojazdu. Nawet jeżeli naprawa zostanie przeprowadzona w autoryzowanym serwisie przy użyciu wyłącznie oryginalnych części to i tak nigdy więcej samochód już nie będzie nosił miana bezwypadkowego. Historia o zdarzeniach szkodowych zapisuje się bowiem nie tylko w nieulotnych sterownikach elektronicznych pojazdu ale też w systemie z którego korzystają towarzystwa ubezpieczeniowe, a który pokazuje historię prowadzonych dla pojazdu postępowań likwidacyjnych. Zgodzić się zatem trzeba z tezą, że każda, nawet najmniejsza szkoda obniża w pewnym stopniu wartość handlową pojazdu.
Problematyka tego zagadnienia była przedmiotem wielu sporów sądowych i w tym zakresie możemy mówić o ugruntowanym już poglądzie orzecznictwa - odszkodowanie za uszkodzenie samochodu może obejmować oprócz kosztów jego naprawy także zapłatę sumy pieniężnej odpowiadającej różnicy między wartością tego samochodu przed uszkodzeniem i po naprawie. Potwierdza to zarówno obserwacja rynku oraz zasady doświadczenia życiowego – pojazd z historią szkodową zawsze będzie wart na rynku mniej niż pojazd tej samej jakości (marka, model, rok produkcji, przebieg etc.) ale bezwypadkowy.
PRZESŁANKI KTÓRE NALEŻY SPEŁNIĆ ABY UZYSKAĆ ODSZKODOWANIE Z TYTUŁU UTRATY WARTOŚCI HANDLOWEJ POJAZDU
Niestety, nie każde zdarzenie szkodowe będzie nas uprawniało do wystąpienia z roszczeniem o odszkodowanie za utratę wartości handlowej pojazdu. W tym zakresie istnieją szczegółowe wytyczne wydane przez Stowarzyszenie Rzeczoznawców Samochodowych, do których powinny stosować się Towarzystwa Ubezpieczeń.
W pierwszej kolejności należy sprawdzić czy wiek uszkodzonego pojazdu nie dyskwalifikuje nas od ubiegania się o to odszkodowanie. Rynkowy ubytek wartości szacuje się dla samochodów osobowych i terenowych, utrzymanych w dobrym stanie technicznym, o okresie eksploatacji do 6 lat; motocykli do 3 lat; samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony do 4 lat; pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony do 3 lat. Występowanie ubytku wartości po przekroczeniu tych okresów może mieć miejsce w wyjątkowych przypadkach eksploatacji pojazdu, charakteryzujących się niewielkim przebiegiem i szczególną dbałością o stan techniczny.
Zgodnie z Instrukcją odszkodowanie z tego tytułu przysługuje co do zasady tylko odnośnie pierwszej kolizji. Wyjątkowo, jeżeli druga szkoda jest znacznie większego kalibru to możemy starać się wypłatę rynkowego ubytku wartości pojazdu po raz kolejny.
Podstawą występowania rynkowego ubytku wartości mogą być wyłącznie uszkodzenia lakierowanych, metalowych elementów nadwozia. W przypadku samochodu z ramą – uszkodzenia nadwozia i/lub ramy. Wreszcie, przeprowadzenie naprawy musi nastąpić zgodnie z technologią producenta.
WYSOKOŚĆ ODSZKODOWANIA Z TYTUŁU UBYTKU WARTOŚCI HANDLOWEJ
Obliczając ubytek wartości należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak zakres uszkodzeń kolizyjnych, stan pojazdu przed kolizją, okres eksploatacji i przebieg, rynkowy popyt na dany model pojazdu itp. Wysokość ubytku jest zróżnicowana w zależności od rodzaju pojazdu. Najwyższy poziom utraty wartości pojazdu dotyczy samochodów osobowych i terenowych.
Kluczowy w tym zakresie jest zakres uszkodzeń. W przypadku samochodów osobowych wynosi on od ok. 1% w przypadku uszkodzenia elementów odejmowalnych nadwozia wymagających wymiany (np. zderzak) do nawet 7% gdy doszło do uszkodzenia elementów nieodejmowalnych poszyć i szkieletu nadwozia, płyty podłogowej i (lub) ramy wymagające wymiany elementów nieodejmowalnych i przywrócenia prawidłowego położenia punktów mocowania zawieszenia lub wymiany ramy.
UTRATA WARTOŚCI HANDLOWEJ POJAZDU W LEASINGU
Warto pamiętać, że o odszkodowanie z tytułu ubytku wartości pojazdu po szkodzie możemy się starać również w przypadku gdy jesteśmy leasingobiorcą a pojazd jest własnością leasingodawcy. Co do zasady w takim przypadku poszkodowanym w ujęciu prawnym jest zatem leasingodawca.
W tej sytuacji należy złożyć do leasingodawcy wniosek o zawarcie umowy cesji (przelewu) roszczeń odszkodowawczych na naszą rzecz roszczeń odszkodowawczych, zarówno wobec sprawcy zdarzenia jak i ubezpieczyciela. Dopiero wtedy możemy skutecznie wystąpić przeciwko Towarzystwu Ubezpieczeń.
Tematyka szkód komunikacyjnych nie jest nam obca. Skorzystaj z naszego wieloletniego doświadczenia. W razie potrzeby służymy pomocą certyfikowanych rzeczoznawców, którzy rzetelnie wyliczą ubytek wartości handlowej Twojego pojazdu. Zapraszamy do kontaktu.
Problematyka tego zagadnienia była przedmiotem wielu sporów sądowych i w tym zakresie możemy mówić o ugruntowanym już poglądzie orzecznictwa - odszkodowanie za uszkodzenie samochodu może obejmować oprócz kosztów jego naprawy także zapłatę sumy pieniężnej odpowiadającej różnicy między wartością tego samochodu przed uszkodzeniem i po naprawie. Potwierdza to zarówno obserwacja rynku oraz zasady doświadczenia życiowego – pojazd z historią szkodową zawsze będzie wart na rynku mniej niż pojazd tej samej jakości (marka, model, rok produkcji, przebieg etc.) ale bezwypadkowy.
PRZESŁANKI KTÓRE NALEŻY SPEŁNIĆ ABY UZYSKAĆ ODSZKODOWANIE Z TYTUŁU UTRATY WARTOŚCI HANDLOWEJ POJAZDU
Niestety, nie każde zdarzenie szkodowe będzie nas uprawniało do wystąpienia z roszczeniem o odszkodowanie za utratę wartości handlowej pojazdu. W tym zakresie istnieją szczegółowe wytyczne wydane przez Stowarzyszenie Rzeczoznawców Samochodowych, do których powinny stosować się Towarzystwa Ubezpieczeń.
W pierwszej kolejności należy sprawdzić czy wiek uszkodzonego pojazdu nie dyskwalifikuje nas od ubiegania się o to odszkodowanie. Rynkowy ubytek wartości szacuje się dla samochodów osobowych i terenowych, utrzymanych w dobrym stanie technicznym, o okresie eksploatacji do 6 lat; motocykli do 3 lat; samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony do 4 lat; pojazdów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony do 3 lat. Występowanie ubytku wartości po przekroczeniu tych okresów może mieć miejsce w wyjątkowych przypadkach eksploatacji pojazdu, charakteryzujących się niewielkim przebiegiem i szczególną dbałością o stan techniczny.
Zgodnie z Instrukcją odszkodowanie z tego tytułu przysługuje co do zasady tylko odnośnie pierwszej kolizji. Wyjątkowo, jeżeli druga szkoda jest znacznie większego kalibru to możemy starać się wypłatę rynkowego ubytku wartości pojazdu po raz kolejny.
Podstawą występowania rynkowego ubytku wartości mogą być wyłącznie uszkodzenia lakierowanych, metalowych elementów nadwozia. W przypadku samochodu z ramą – uszkodzenia nadwozia i/lub ramy. Wreszcie, przeprowadzenie naprawy musi nastąpić zgodnie z technologią producenta.
WYSOKOŚĆ ODSZKODOWANIA Z TYTUŁU UBYTKU WARTOŚCI HANDLOWEJ
Obliczając ubytek wartości należy wziąć pod uwagę takie czynniki jak zakres uszkodzeń kolizyjnych, stan pojazdu przed kolizją, okres eksploatacji i przebieg, rynkowy popyt na dany model pojazdu itp. Wysokość ubytku jest zróżnicowana w zależności od rodzaju pojazdu. Najwyższy poziom utraty wartości pojazdu dotyczy samochodów osobowych i terenowych.
Kluczowy w tym zakresie jest zakres uszkodzeń. W przypadku samochodów osobowych wynosi on od ok. 1% w przypadku uszkodzenia elementów odejmowalnych nadwozia wymagających wymiany (np. zderzak) do nawet 7% gdy doszło do uszkodzenia elementów nieodejmowalnych poszyć i szkieletu nadwozia, płyty podłogowej i (lub) ramy wymagające wymiany elementów nieodejmowalnych i przywrócenia prawidłowego położenia punktów mocowania zawieszenia lub wymiany ramy.
UTRATA WARTOŚCI HANDLOWEJ POJAZDU W LEASINGU
Warto pamiętać, że o odszkodowanie z tytułu ubytku wartości pojazdu po szkodzie możemy się starać również w przypadku gdy jesteśmy leasingobiorcą a pojazd jest własnością leasingodawcy. Co do zasady w takim przypadku poszkodowanym w ujęciu prawnym jest zatem leasingodawca.
W tej sytuacji należy złożyć do leasingodawcy wniosek o zawarcie umowy cesji (przelewu) roszczeń odszkodowawczych na naszą rzecz roszczeń odszkodowawczych, zarówno wobec sprawcy zdarzenia jak i ubezpieczyciela. Dopiero wtedy możemy skutecznie wystąpić przeciwko Towarzystwu Ubezpieczeń.
Tematyka szkód komunikacyjnych nie jest nam obca. Skorzystaj z naszego wieloletniego doświadczenia. W razie potrzeby służymy pomocą certyfikowanych rzeczoznawców, którzy rzetelnie wyliczą ubytek wartości handlowej Twojego pojazdu. Zapraszamy do kontaktu.